Nowe rozporządzenie dla stanowisk pracy wyposażonych w ekrany komputerowe - sprawdź najnowsze przepisy
Rozporządzenie Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z dnia 18 października 2023 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe (Dz. U. poz. 2367), weszło w życie 17 listopada 2023 r. Ostateczny termin wdrożenia przepisów to 14 maja 2024r.
Nowe przepisy nakładają pewne podstawowe standardy dotyczące bezpieczeństwa, higieny pracy oraz wygody ergonomicznej, zwłaszcza w przypadku stanowisk z wykorzystaniem monitorów ekranowych. Ich celem jest zmniejszenie ryzyka chorób zawodowych i zwiększenie komfortu podczas wykonywania obowiązków zawodowych. Ustawodawca określił, iż pracodawca zobowiązany jest zastosować się do wymagań, gdy jego pracownik spędza przed komputerem minimum 4 godziny dziennie – również w formie home office.
Rozporządzenie obejmuje następujące wymagania:
Gdy pracownik korzysta z laptopa, należy zapewnić stanowisko pracy wyposażone w dodatkowy monitor stacjonarny lub podstawkę pod laptopa oraz dodatkową klawiaturę z myszką.
W przypadku korzystania przez pracownika ze stanowiska stacjonarnego, monitor powinien być wyposażony w funkcje regulacji pochylenia, wysokości, a także kontrastu i koloru.
Krzesło powinno mieć pięć kółek jezdnych, ergonomiczne siedzisko i oparcie, regulowane podłokietniki, możliwość obrotu o 360 stopni oraz regulację podparcia dla odcinka lędźwiowego.
Podnośnik nóg nie jest niezbędny, jednak na życzenie pracownika pracodawca powinien być gotów go zakupić, podobnie jak uchwyt na dokumenty.
Sprawdź ofertę officehit.pl i dostosuj swoje biuro do nowych przepisów!