Jak zapewnić komfortową temperaturę w biurze?

Jaka powinna być temperatura w biurze w zimie, a jaka temperatura w lecie?

W artykule znajdziesz informacje dotyczące:

Jaka temperatura w biurze?

Na temperaturę w pomieszczeniach biurowych należy zawsze zwracać uwagę, jednakże musimy przyznać, że sprawia ona problemy tylko podczas jesienno-zimowych okresów, zwłaszcza w zimie oraz w lecie podczas dużych upałów. O temperaturach minimalnych jak i warunkach, w których dalsza praca może zostać przerwana bez żadnych konsekwencji dla pracownika można dowiedzieć się w Kodeksie Pracy. W tym artykule postaramy się zawrzeć najważniejsze informacje o temperaturach, które należy utrzymać podczas pracy biurowej. 

Maksymalna i minimalna temperatura w zakładzie pracy 

Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 r. minimalna temperatura w przypadku lekkiej pracy fizycznej i pracy biurowej wynosi 18°C. Pracownik ma prawo odmówić dalszej pracy w wypadku, kiedy temperatura w pomieszczeniu spadnie poniżej ustalonego minimum. 

Sytuacja ma się jednak nieco inaczej jeśli chodzi o temperaturę maksymalną. Niestety przepisy nie ustalają górnej granicy, przy której pracownik ma prawo odmowy dalszej pracy, jednakże wiele zaleceń podkreśla, że praca powyżej 28°C-30°C może nieść za sobą poważne ryzyko lub pogorszenia stanu zdrowia, w którym to momencie praca powinna zostać przerwana bez żadnych konsekwencji dla pracownika. 

Należy pamiętać, że powyższe temperatury odnoszą się do pracy biurowej i lekkiej pracy fizycznej, a wyznaczone temperatury minimalne są różne i zależne od typu i miejsca wykonywanej pracy.

Jak temperatura wpływa na wydajność pracy 

Jednakże pracodawca nie powinien się sugerować wartościami minimalnymi i maksymalnymi — powinny być to ekstrema, o których pamięta się w momentach ewentualnych awarii ogrzewania czy ogromnych upałów. To, że pracownik teoretycznie jest w stanie wykonywać swoje obowiązki w 18°C, nie znaczy, że wykona je tak dobrze, jak w optymalnej dla siebie temperaturze.

O optymalnej temperaturze powiemy więcej w dalszej części artykułu. W tej części chcemy jedynie pochylić się nad jakością pracy.

Komfort termiczny w trakcie pracy jest bardzo ważnym czynnikiem. Każdy z nas przyzna, że w momencie, gdy jest nam zbyt zimno lub zbyt ciepło o wiele trudniej skupić nam się na wykonywaniu pracy. Spada wtedy nie tylko jej tempo, ale i jakość pracy. Zdekoncentrowany pracownik jest bardziej skłonny do popełnienia błędów, szczególnie wtedy, kiedy praca jest niezwykle monotonna i niedająca satysfakcji. 

Oscylując z temperaturą w biurze na maksimach, ryzykujemy zdrowiem naszych pracowników, narażając ich na udar. Ma to szczególną wagę podczas pracy biurowej, kiedy wiele komputerów pracujących w pomieszczeniu dodatkowo je nagrzewa. Odwodnienie organizmu również jest poważnym problemem, dlatego pracownicy powinni mieć wolny dostęp do zimnych napoi

Podczas gdy oscylując w minimach, nasi pracownicy są narażeni na większe ryzyko zachorowania na choroby sezonowe, takie jak przeziębienie, grypa czy COVID. Dodatkowo niska temperatura zwiększa uczucie dyskomfortu w przypadku długiej pracy biurowej, co może prowadzić do różnorakich bólów mięśni i stawów. 

Na temperaturę w biurze należy zatem zwracać uwagę, w szczególności podczas upałów i gdy temperatura na zewnątrz spada w okresie jesienno-zimowym. 

Optymalna temperatura w biurze 

Utrzymanie komfortowej i optymalnej temperatury w biurze nie jest jednak aż takim wyzwaniem, jak znalezienie temperatury optymalnej. Wiele źródeł podaje, że zimą podczas pracy biurowej powinna ona wynosić od 20°C do 23°C, a latem od 23°C do 26°C. 

Jednakże należy pamiętać, że każdy człowiek ustali swoją temperaturę komfortową inaczej. Dla niektórych temperatura oscylująca w okolicach 20°C w zimie może być stanowczo za niska. Aby w najlepszy sposób ustalić temperaturę w pomieszczeniu, należy porozumieć się z pracownikami i w miarę możliwości wypracować złoty środek.

Należy też zostawić pracownikom opcję samodzielnego regulowania temperatury, czy to przez regulację intensywności klimatyzacji, czy grzejnika lub możliwość otwarcia okna.

Regulacja temperatury w zimie

W większości biur o ogrzanie pomieszczeń pracy dbają kaloryfery. Czasem mogą to być klimatyzatory ustawione w tryb grzania, rzadziej są to wolnostojące grzejniki. 

Przy korzystaniu z ogrzewania w biurze warto pamiętać o kilku rzeczach, które pomogą nam optymalnie ogrzać nasze biuro. O ile jest to możliwe, warto skorzystać z programowania, które włączy ogrzewanie przed przyjściem pracowników i które nie będzie grzać w momencie, kiedy nikogo w biurze nie ma. 

Należy też pamiętać, że wszelakie automatyczne czujniki temperatury ustawione w jednym pomieszczeniu niekoniecznie poprawnie odzwierciedlają temperaturę w całym zakładzie. 

O systemy grzewcze należy również dbać, zapewniając im regularną konserwację, aby były w stanie funkcjonować w miarę bezawaryjnie.

Regulacja temperatury w lecie

Podczas gdy kilkanaście lat temu praca biurowa w lecie nie sprawiała aż takich problemów, coraz częściej w lecie bijemy rekordy maksymalnych odnotowanych temperatur. Co za tym idzie, więcej miejsc pracy jest zmuszonym w zainwestowanie w klimatyzację. 

Innym wyborem są przeróżne wiatraki, mogą one jednak okazać się niewystarczające. Nie wspominając o tym, że otworzenie okna w lecie w większości przypadków może dodatkowo podnieść temperaturę. 

W wyjątkowo upalne dni okna należy zasłaniać, dlatego rolety  żaluzje są równie ważnymi elementami regulacji temperatury w pomieszczeniu. 

Jak w przypadku systemów grzewczych i klimatyzację należy poddawać regularnej konserwacji. Brak czyszczenia klimatyzacji może skutkować pogorszeniem jakości powietrza w pomieszczeniu

Temperatura w biurze — podsumowanie

Podczas gdy temperatura minimalna podczas pracy biurowej jest zdefiniowana, nie ma jej odpowiednika temperatury maksymalnej. Aczkolwiek, należy pamiętać, że temperatury maksymalne i minimalne to ekstrema, a w pracy należy zapewnić temperaturę optymalną dla maksymalnego komfortu pracowników, jako że przekłada to się na jakość ich pracy.