Co powinno znajdować się w apteczce w biurze?
Co powinno znajdować się w apteczce w biurze?
Wszystko co musisz wiedzieć o apteczkach w biurach.
W artykule znajdziesz informacje dotyczące:
- Jakie są wymagania co do apteczek w miejscu pracy?
- Co powinno znajdować się w apteczce biurowej?
- Czego nie powinno być w apteczce pierwszej pomocy?
- Jak powinna wyglądać apteczka pierwszej pomocy w biurze?
- Wszystko co musisz wiedzieć o apteczkach w biurach – podsumowanie
Co powinno znajdować się w apteczce w biurze?
Istnieje wiele zaleceń, jeśli chodzi o wyposażenie naszego biura w apteczkę pierwszej pomocy. Po pierwsze należy zaznajomić się z wymaganiami prawnymi. Nie są to jednak jedynie wymagania, o których wypada wiedzieć przed zaopatrzeniem się w apteczkę. Poza informacjami, co w takiej apteczce powinno się znaleźć, warto też zaznajomić się z tym, czego nie powinno się do niej wkładać.
Jakie są wymagania co do apteczek w miejscu pracy?
Pracodawca jest zobowiązany do zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków pracy. Oczywiście do zapewnienia bezpieczeństwa potrzebna jest apteczka.
Prawnym wymogiem nałożonym na biura i inne miejsca pracy, jest po prostu wymóg posiadania apteczki. Ich ilość, położenie oraz zawartość powinna być ustalona z lekarzem sprawującym opiekę nad pracownikami. Naturalnie, zawartość apteczki w biurach oraz zakładach specjalistycznych będzie się znacznie różnić.
Co powinno znajdować się w apteczce biurowej?
Jak wspomniano powyżej, polskie prawo nie podaje nam szczegółowej ani nawet pobieżnej listy rzeczy, które powinny się znajdować w naszej biurowej apteczce. Wiele firm i producentów apteczek korzysta z niemieckiej normy DIN (Deutsches Institut für Normung), a mianowicie z normy DIN 13157. Skład naszej apteczki sugerując się normą DIN 13157, może prezentować się następująco:
- Przylepiec DIN 13019 - A (5 m x 2,5 cm) - 1 sztuka,
- Plaster DIN 13019 - E (10 x 6 cm) - 8 sztuk,
- Opatrunek na opuszki palców - 4 sztuki,
- Opatrunek na palec (12 x 2 cm) - 4 sztuki,
- Plaster z opatrunkiem (1,9 x 7,2 cm) - 4 sztuki,
- Plaster z opatrunkiem (2,5 x 7,2 cm) - 8 sztuk,
- Opatrunek indywidualny DIN 13151 - K (6 x 8 cm) - 1 sztuka,
- Opatrunek indywidualny DIN 13151 - M (8 x 10 cm) - 3 sztuki,
- Opatrunek indywidualny DIN 13151 - G (10 x 12 cm) - 1 sztuka,
- Chusta opatrunkowa DIN 13152 - A (60 x 80cm) - 1 sztuka,
- Kompres (10 x 10cm) - 6 sztuk,
- Kompres na oko (min. 5 x 7 cm) - 2 sztuki,
- Kompres zimny (min. 200 cm2) - 1 sztuka,
- Koc ratunkowy 160 x 210 cm - 1 sztuka,
- Opaska elastyczna DIN 61634 - FB 6 (4m x 6cm) - 2 sztuki,
- Opaska elastyczna DIN 61634 - FB 8 (4m x 8cm) - 2 sztuki,
- Chusta trójkątna DIN 13168 - D - 2 sztuki,
- Nożyczki DIN 58279 - B (19 cm; z zaokrąglonymi końcami) - 1 sztuka,
- Torebka foliowa (min. 30 x 40 cm) - 2 sztuki,
- Chusta z flizeliny (min. 20 x 30 cm) - 5 sztuk,
- Rękawice jednorazowe EN 455 - 4 sztuki,
- Instrukcja udzielania pierwszej pomocy - 1 sztuka,
- Spis zawartości - 1 sztuka.
Wiele źródeł poleca też wyposażenie apteczki w sól fizjologiczną oraz ustniki przeznaczone do resuscytacji krążeniowo-oddechowej (oddychania usta-usta).
W wielu wypadkach można zakupić apteczkę razem z wyposażeniem. Jednak należy znów zaznaczyć, że podczas gdy norma DIN 13157 jest powszechnie stosowana, wyposażenie apteczki jak i ich ilość oraz ustawienie powinno być skonsultowane z lekarzem opiekującym się pracownikami.
Należy również zaznaczyć, że wspomniane powyżej normy są niemieckie. Jeśli nasza firmy na filie w innych krajach naturalnie należy je wyposażyć w apteczki zgodnie z tamtejszymi przepisami.
Osoby wydelegowane do pomocy
Poza obowiązkiem posiadania apteczki pracodawca ma obowiązek wyznaczenia pracownika bądź pracowników odpowiedzialnych za ewentualne udzielenie pierwszej pomocy. Nie jest sprecyzowane ilu pracowników i w jakim stopniu powinni być wyszkoleni, jednakże powinno być to dostosowane do stopnia zagrożeń w pracy.
Wydelegowane osoby powinny również zajmować się konserwacją apteczki, a więc okresowym sprawdzeniem, czy w jej składzie nie ma rzeczy po terminie przydatności.
Czego nie powinno być w apteczce pierwszej pomocy?
Przy wyposażeniu apteczek zakładowych należy pamiętać, aby nie umieszczać w nich rzeczy, który mogą stworzyć zagrożenie, a więc wszelkiego rodzaju leków, w tym leków przeciwbólowych. Nieuważnie podane leki mogą zaszkodzić, chociażby w wypadku, gdy pracownik jest uczulony na któryś ze składników.
Wszelkie leki powinny podawać służby ratownicze. Jedyny wyjątek mogą stanowić leki prywatne, które pracownik ma przy sobie i on lub osoba je podająca jest świadoma ich właściwości oraz zasad ich podawania.
Należy też pamiętać, aby w apteczce nie znajdowały się żadne ostre elementy. Nożyczki w apteczce powinny mieć zaokrąglone końce, aby uniknąć jakichkolwiek przykrych wypadków podczas użytkowania.
W wyposażeniu apteczki powinno się również unikać ligniny i waty. Te materiały mogą przywierać do ran i zostawiać w nich fragmenty.
Wiele źródeł podaje, aby nie wyposażać swojej apteczki w środku dezynfekujące. Mogą one niekorzystnie wpłynąć na dalsze gojenie rany. Środki dezynfekujące są w większości wskazane tylko do dezynfekcji powierzchownych ran i otarć.
Co powinno być oczywiste, w apteczce pierwszej pomocy nie mogą znajdować się produkty po terminie przydatności. Wnętrze apteczki należy co jakiś czas sprawdzać, a nienadające się już produkty wymieniać.
Jak powinna wyglądać apteczka pierwszej pomocy w biurze?
Apteczka powinna być odpowiednio oznakowana zgodnie z polską normą PN-EN ISO 7010, czyli znany nam wszystkim biały krzyż na zielonym tle. Apteczka również musi zawierać instrukcje obsługi oraz informacje dotyczące udzielania pierwszej pomocy.
Sama apteczka powinna być wykonana z solidnego materiału odpornego na czynniki zewnętrzne i mechaniczne. Ma ona na celu ochronę wyposażenia przed ochlapaniem, zabrudzeniem czy osadzeniem się na nich kurzu.
Apteczka nie powinna być też skomplikowana w obsłudze, jako że przy udzielaniu pierwszej pomocy liczy się przede wszystkim czas. Sama apteczka więc powinna znajdować się w dostępnym miejscu i być wygodna i łatwa do przeniesienia.
Wszystko, co musisz wiedzieć o apteczkach w biurach — podsumowanie
Posiadanie apteczki w zakładzie pracy, czy to w biurze, czy w fabryce, jest naszym obowiązkiem. Zaopatrzenie apteczki powinno być ustalone z lekarzem, jednak istnieją normy, które dają nam oszacowanie tego, co w naszej apteczce powinno się znajdować. Warto też pamiętać, że poza apteczką w naszej biurze musi znajdować się przynajmniej jednak wydelegowana osoba zajmująca się udzielaniem pierwszej pomocy w wypadku.
Uwaga,
artykuł nie stanowi porady medycznej ani opinii farmaceuty. Uzyskane informacje stanowią generalne zalecenia. Przed podjęciem jakichkolwiek działań mających wpływ na życie, zdrowie lub samopoczucie należy skontaktować się z lekarzem, lub innym specjalistą, w celu otrzymania zindywidualizowanej porady.